USPOREDBA DJECE I ADOLESCENATA S OBZIROM NA LOKALIZACIJU KVALITETE PRIKAZANIH OBJEKATA
SAZETAK
Posljednjih nekoliko desetljeca dosta se paznje posvecuje
metakognitivnom razvoju djece. U skladu s radovima Piageta glavne su teme razvoj
koncepcije misljenja, ali i emocija, obrambenih mehanizama, odnosa stvarnog i
nejasnog. Jedan od problema koji jos nije dobio odgovarajucu paznju jest
razumijevanje razlika izmedju dva paralelna opisivanja vanjskog svijeta:
subjektivnog i objektivnog.
U ovom radu prikazuje se
usporedba djece u dobi od sest i devet godina, te adolescenata s obzirom na
razumijevanje odnosa izmedju osjeta i fizickih obiljezja objekata. Takodjer se
usporedjuju i rezultati dobiveni u ovom ispitivanju s rezultatima koje je
Subbotsky (1997) dobio na uzorcima britanskih ispitanika slicne dobi.
Razlike postoje izmedju hrvatskih ispitanika razlicite zivotne
dobi. Pokazalo se da stariji ispitanici daju vise “subjektivnih” odgovora
(odnosno osjete lokaliziraju u senzornim organima, a ne u samim predmetima) sto
je u skladu s pretpostavljenom razinom kognitivnog razvoja. Izmedju hrvatskih i
britanskih ispitanika postoje razlike izmedju frekvencija subjektivnih i
objektivnih odgovora i u dobi od sest i u dobi od devet godina. Hrvatski
ispitanici daju znacajno vise subjektivnih odgovora.
KLJUCNE RIJECI: Djeca,
adolescenti, osjeti, osjetni organi, objekti